Lektion 1
Tidsplan
Emne | Varighed (min.) |
Opsamling fra forrige uge | 3 |
Tildeling af rosepartnere | 2 |
Opvarmning | 10 |
Fodboldfærdighed: Boldkontrol | 15 |
Småspil | 10 |
Hjemmeopgave | 2 |
Slutfløjt og afrunding | 3 |
Opsamling fra forrige uge
Opgaven fra forrige uges lektion 1 var at øve driblinger. Spørg eleverne ind til hvordan det er gået med at løse opgaven. Eksempler på spørgsmål:
- Hvor nemt/svært var det at drible rundt om forhindringerne?
- Kunne du drible med begge fødder?
- Hvad brugte du som forhindringer?
Tildeling af rosepartnere
- Del eleverne op i par, så de hver har en rosepartner.
Opvarmning
- Opvarmningen består af de seks øvelser, som går igen i alle ugerne.
- Du kan se videoer af alle opvarmningsøvelserne HER
Fodboldfærdighed: Boldkontrol
Introduktion
- I fodbold er det vigtigt at have flere spillere på midtbanen, som kan kontrollere både
bolden og kampen ved at lave gode afleveringer til holdkammeraterne. - I denne lektion er der fokus på boldkontrol, som kræver, at man hele tiden er opmærksom
på omgivelserne samt hvor ens holdkammerater er, således at man er i stand til at
tage gode beslutninger.
Øvelse: Cirkeløvelse
Denne øvelse træner evnen til at kunne orientere sig og samtidig bevare boldkontrollen.
- Halvdelen af eleverne skal danne en cirkel med en diameter på ca. 20 meter, og den anden halvdel skal stå inde i cirklen med en bold hver.
- Som elev i midten skal man spille sin bold til en elev i ydercirklen, der stopper den og spiller den tilbage.
- Derefter dribles videre, indtil man får øjenkontakt med en ny elev i ydercirklen, som der afleveres til.
- Det er vigtigt, at eleverne øver sig i at kigge op mens de dribler rundt, så de holder kontrol over bolden, samtidig med at de får øjenkontakt til dem, de skal aflevere til.
Variationer
- Når læreren fløjter/klapper, skal alle eleverne i midten træde på deres egen bold og derefter finde en ny bold.
- Eleverne i ydercirklen spiller bolden tilbage uden at stoppe den først.
- Eleverne i ydercirklen har to berøringer - eksempelvis en berøring med indersiden og
derefter med ydersiden - inden de spiller bolden retur. - Eleverne i ydercirklen kaster bolden tilbage til eleverne i midten. Der kastes i lårhøjde,
brysthøjde, eller hovedhøjde, og eleven i midten skal sørge for at få kontrol over bolden,
inden den spilles videre.
Småspil: Scoringer i endezoner
Denne øvelse er et småspil, hvor der scores i endezoner frem for i mål
- Opstil en bane på ca. 20x30 meter, med 3 meter brede endezoner i hver ende.
- Det er kun det angribende hold, som må bevæge sig i endezonerne, så der må ikke være forsvarsspillere i disse.
- Der scores ved at bolden spilles til en medspiller i en af endezonerne, som stopper bolden med foden. Herefter starter spillet igen så snart bolden spilles ud af endezonen.
- Når bolden har været over midterlinjen, bestemmer det angribende hold frit, hvilken ende de vil score i.
Variationer
- Hvis et af holdene fører stort, eller har bolden hovedparten af tiden, kan en ny regel
være, at spilleren i endezonen i stedet skal spille til modstanderholdet, som skal forsøge
at score i modsatte ende. - En anden variant kan være, at der ikke må scores i den samme ende to gange i træk.
Hjemmeopgave
- Øv dig i boldkontrol hver dag. Lav kun én berøring før bolden spilles tilbage, enten op
ad en mur eller til en medspiller. - I takt med at du bliver bedre, kan du træne din boldkontrol yderligere, ved at både dig
og din medspiller bevæger jer mere, mens I spiller bolden frem og tilbage.