Der er stadig sager, som fodbolden burde være foruden: vold mod dommere, fjendsk stemning ved nogle kampe, mobning, børn der mistrives, dårlig opførsel fra forældre på sidelinjen, hadsk adfærd på sociale medier, homofobiske tilråb og andet.

De uheldige elementer er ikke mange, men blot ét tilfælde er pr. definition ét for meget.

Nu lancerer dansk fodbold et bredt samarbejde omkring den fælles adfærdskampagne Hold fast på fodbolden. Hele DBU-organisationen, Divisionsforeningen og Ligaforbundet bakker op om initiativet – lige fra de bedste spillere i landets bedste fodboldrækker til børne-, ungdoms- og breddefodbold.

”Selvom grundtilstanden i dansk fodbold er sund, må vi aldrig glemme kampen for den positive adfærd. For uønsket adfærd må ikke fælde dansk fodbolds optur. Det er inspirerende at se, at hele fodbold-Danmark på alle niveauer står sammen skulder ved skulder for at komme uønsket adfærd til livs. Det gør denne nationale kampagne unik. Nu håber vi, at klubberne vil gøre en aktiv indsats for at få kampagnen og især budskabet ud at leve i praksis,” lyder det i en fælles udtalelse fra Katja Moesgaard forperson for Ligaforbundet, Thomas Christensen præsident for Divisionsforeningen, Bjarne Christensen formand for DBU Bredde og Jesper Møller formand for DBU.

Som en del af kampagnen er der blevet udarbejdet et adfærdsløfte, som det er intentionen skal gælde på tværs af dansk fodbold. Løftet består af syv punkter, men grundlæggende handler det om, at alle skal bidrage til at ”styrke fodboldens fællesskaber ved at møde andre med respekt, omtanke og glæde ved spillet”.

Der har aldrig været flere fodboldspillere i Danmark, og samarbejdets vinde blæser på tværs af landet.

Senest blev der landet en stor strategiaftale til gavn for både elite- og breddefodbolden, der skal tage dansk fodbold mod nye højder.

Det går på mange måder særdeles godt i dansk fodbold, men det afholder ikke DBU, DBU’s lokalunioner, Ligaforbundet og Divisionsforeningen fra at ville fastholde fokus på adfærden hele vejen rundt om verdens smukkeste spil.

Adfærdskampagnen består af en film, der belyser forskellige de skadelige effekter ved uønsket adfærd omkring fodbold samt viser vejen for god adfærd. Der vil undervejs blive fulgt op med forskellige tiltag.

Kampagnen, der skal foldes ud over de kommende år, skal aktiveres på tværs af DBU’s platforme og stilles til rådighed for klubber på alle niveauer.

Samarbejdspartnere på kampagnen er reklamebureauet NORD DDB CPH samt produktionsselskabet Holy Ravioli.

Du kan læse meget mere om hele dansk fodbolds adfærdskampagne på dbu.dk/holdfast

DBU’s diversitetskortlægning (udgivet i januar 2025) viser, at:

Hver tiende dommer hører jævnligt eller ofte diskriminerende sprogbrug i fodboldsammenhænge. 

 En ud af tyve fodboldspillere, der stopper med at spille fodbold angiver, at det er pga. at de bliver drillet/mobbet.

 3 % af fodboldspillerne overvejer eller har overvejet at skifte klub pga. mobning/mistrivsel. 

Adfærdsløftet Liggende