DBU’s bestyrelse har i weekenden godkendt de nye klubskifteregler i børne- og ungdomsfodbolden. Reglerne træder i kraft den 1. juli 2025 og skal skabe større ansvarlighed, transparens og trivsel i forbindelse med klubskifter blandt spillere under 18 år.

Reglerne bliver fulgt tæt og skal evalueres senest inden sommeren 2026. Det har DBU’s bestyrelse besluttet, så erfaringer og data fra den første periode kan danne grundlag for justeringer og forbedringer, hvis det viser sig nødvendigt.

Reglerne er resultatet af et tæt samarbejde mellem DBU’s komitéer, en politisk følgegruppe og et bredt høringsforløb med fodboldens aktører på bredde- og elitesiden.

Hvad skal jeres klub gøre nu?

Uanset om I rekrutterer eller ej, skal alle klubber:

- Udpege én klubskiftekontaktperson i KlubOffice (det vil være klubbens formand, indtil en anden person er valgt)

- Svare på enkelte nye spørgsmål, når I godkender spillercertifikater (det tager under ét minut).

Hvis I rekrutterer spillere i U10–U19, skal I derudover:

- Skal henvendelse gå til den klubs klubskiftekontaktperson, som man ønsker at rekruttere fra

- Overholde en frist på mindst 48 timer ved svar og godkendelser.

- Tilbyde spillere i U10–U12 et trænings- og kamptilbud på klubbens bedste hold i årgangen frem til U15.

- Sikre, at alle trænere og ledere kender og følger reglerne.

Få overblik og svar – sådan klæder vi jer på

Vi har i forbindelse med de nye regler lavet en ny temaside på DBU.dk - som løbende vil blive opdateret med materiale frem mod reglernes ikrafttræden den 1. juli 2025.

Her vil I bl.a. kunne tilgå:

- Regelsæt og vejledende sanktionskatalog

- Gode råde til spillere og forældre

- En FAQ med svar på de mest aktuelle spørgsmål om klubskiftereglerne

- Vejledning og indberetningsskema til brug for indberetning af brud på klubskiftereglerne

Webinar den 18. juni kl. 17–18 - Du kan deltage ved at klikke her.
Vi afholder webinar for klubber, hvor reglerne og IT-flowet bliver gennemgået, og hvor der er mulighed for at stille spørgsmål. Optagelsen lægges efterfølgende på lokalunionernes hjemmesider.

DELTAG I WEBINARET HER

Folder og grafisk overblik
Klubber modtager en folder, der gør det nemt at få overblik og forklare reglerne i klubhuset.

Har I spørgsmål?
Kontakt jeres lokalunion – de står klar med sparring via mail, telefon og webinarer. Klubskiftekontaktpersonen bliver det primære kontaktpunkt.

Derfor gør vi det

- Passe på børnene og sikre, at klubskifter sker med udgangspunkt i barnets trivsel og udvikling.

- Skabe klarhed og ansvarlighed, især i forbindelse med rekruttering i de yngste årgange.

- Forebygge konflikter og ugennemsigtige forløb – og samtidig give bedre datagrundlag for fremtidige forbedringer.

Træder i kraft 1. juli 2025 – jeres klub skal være klar

Alle klubber i både bredde- og elitefodbolden skal forholde sig til de nye regler fra den dato. Sørg for, at jeres klubskiftekontaktperson er registreret i KlubOffice, og at relevante personer i klubben kender reglerne.