”I spillets ånd med sund fornuft” - Kender du §18 i børnefodbold?
Børnefodbold handler om børnene – ikke om resultater og præstationer. Der er lavet en særlig regel i børnefodbold, der ikke findes andre steder, nemlig §18.

Når børn spiller fodbold, skal det være sjovt, trygt og udviklende. Men mange voksne – både trænere og forældre – glemmer det i kampens hede. Vi råber fra sidelinjen, går op i resultater og jagter taktiske fordele.
Netop derfor er der indført en særlig paragraf i børnefodbolden: §18 – I spillets ånd med sund fornuft.
Den handler ikke om offside, dobbelberøringer eller andre tekniske detaljer. Den handler om, at børnenes oplevelse og glæde ved spillet altid vejer tungere end alt andet. I børnefodbold spiller vi ikke med resultater – fokus ligger på udvikling, fællesskab og lysten til at spille videre.
- Når børn spiller fodbold, skal de opleve glæden ved spillet, fællesskabet og udviklingen i deres eget tempo. §18 er en vigtig påmindelse til os voksne om, at det aldrig må blive resultaterne eller de små taktiske kneb, der står i centrum – men børnene selv, siger formanden for DBU’s Børneudvalg, Bjarne Christensen.
I Danmark har vi tilpasset spilleformerne i børnefodbold, så børn møder det, der passer til deres udviklingstrin: små baner, mindre mål, færre spillere – og simplere regler. Det giver mere boldkontakt, flere succesoplevelser og et spil, hvor alle børn er med. Som David Kiær Nielsen, DBU Børnefodbold udtrykker det:
- Ved at justere banestørrelse, antal spillere, målstørrelse og regler, sikrer vi, at børnefodbold er designet til børn – ikke bare en nedskaleret kopi af voksenfodbold. Og netop her spiller §18 en vigtig rolle som sikkerhedsventil, når nogen forsøger at udnytte hullerne i reglerne.
Hvad betyder §18 i praksis?
Kamplederen kan slå ned på adfærd, der går imod spillets ånd. Det kan være:
- Hvis det sparkende hold sætter spillere helt ind foran keeperen for at genere dennes udsyn på frispark, fordi der ikke spilles med offside.
- Hvis der bevidst laves eller opfordres til bevidst at lave (grove) frispark på modstanderne, fordi der ikke spilles med udvisninger.
- Hvis spillerne bevidst sparker bolden ud over egen mållinje i 3v3, fordi der ikke er hjørnespark.
- Hvis det ene hold bevidst søger at trække tiden ved at undlade at igangsætte spillet
Kort sagt: Hvis voksne manipulerer reglerne for at vinde, kan kamplederen give modstanderne et frispark, ved gentagende tilfælde et straffespark – eller i yderste tilfælde afbryde kampen.
Husk som voksen
-
Du er rollemodel – børn lærer mere af din adfærd end dine ord.
-
Ros engagement frem for resultat.
-
Lad kampen være børnenes, ikke din.
-
Spørg dig selv: Ville du selv synes, det var sjovt at spille under disse rammer?
§18 I Spillets ånd med sund fornuft
Hvis kamplederen oplever adfærd, det være sig fra spillere eller trænere, som åbenlyst strider mod spillets ånd eller almindelig sund fornuft, så kan kamplederen gå i rette med dette ved at tildele eksempelvis frispark til modstanderne – og evt. straffespark ved gentagne tilfælde. Sker dette, er det at betragte som en løftet pegefinger til det pågældende holds træner.
Eksempler:
- Når det sparkende hold sætter spillere helt ind foran keeperen for at genere dennes udsyn på frispark, fordi der ikke spilles med offside.
- Når der bevidst laves eller opfordres til bevidst at lave (grove) frispark på modstanderne, fordi der ikke spilles med udvisninger.
- Når spillerne bevidst sparker bolden ud over egen mållinje i 3v3, fordi der ikke er hjørnespark.
- Når det ene hold bevidst søger at trække tiden ved at undlade at igangsætte spillet.
I det nærmest utænkelige tilfælde, hvor ovenstående ikke måtte være nok til at sikre, at alle implicerede parter, herunder specifikt børnene, har en god oplevelse med kampen, er det kamplederens ret at afbryde kampen før tid, hvis dette skønnes nødvendigt