Rekruttering

Generelt vil de fleste gerne sige ja til at være frivillige i fodboldklubben, hvis de kan påtage sig klare og tydelige opgaver, hvor der ikke hersker tvivl om arbejdsopgaverne, og hvor arbejdsmængde og deres ønskede tidsforbrug passer sammen.
Derfor er det vigtigt, at der er klare beskrivelser af opgaverne, og at man som ny frivillig tydeligt kan se sig selv i opgaven.
På denne side finder I eksempler på ’jobopslag’ når I søger efter nye frivillige, workshopbeskrivelser til når I skal drøfte rekruttering og mange andre gode tips og tricks til en effektfuld rekruttering.
Gør jer først klart, hvilke typer frivillige organisationen har brug for både i forhold til klubbens værdier, de frivillige, I allerede har og de opgaver, som skal løses.

Hvordan finder vi de frivillige?

TÆNK PÅ POTENTIALET I KLUBBEN: De fleste børn har to forældre. Hvis I har 50 børnespillere i klubben, har I således 100 potentielle frivillige. Tænk også i ungdoms – og seniorspillere. Kunne nogle af dem få en rolle som frivillige i klubben.

TÆNK ALTERNATIVT: Prøv at spørge en, som du måske ikke i første omgang havde forstillet dig havde lyst til at være frivillig. Måske bliver du positivt overrasket. Undersøgelser viser, at de fleste siger ’ja’ til at påtage sig en frivillig opgave, hvis de blot bliver spurgt.

TÆNK RUMMELIGT både i typer af frivillige og forskellige aktiviteter. Det kan være, at I skal sætte noget nyt i gang, som I ikke tidligere havde overvejet, fordi det tiltrækker en anden form for frivillige.

TÆNK UDEN FOR JERES EGEN KREDS af venner og bekendte. Spørg evt. venner og bekendte om de kender nogen, der kunne være gode til en særlig opgave. På den måde får I spredt budskabet ud til andre end de sædvanlige..

TÆNK LOKALE UDDANNELSESINSTITUTIONER: Er der mon en idrætsuddannelse, læreruddannelse eller pædagoguddannelse i nærområdet med studerende, som kunne være fagligt interesseret i opgaver i jeres fodboldklub?

TÆNK PÅ DE ÆLDRE: Er der mon nogen, der er på vej på pension og således har ekstra tid på hånden og lyst til at have noget at kaste sig over? Overvej om det er muligt at lave en aftale med det lokale ældrecenter. Hvis de passer lokalerne/hjælper til på anden vis, så kan de låne klubhuset i dagtimerne.

TÆNK ANDRE FORENINGER, ARRANGEMENTER OG SUPERMARKEDER, når I skal rekruttere. Vær synlige, sæt plakater op ved biblioteket og spørg den lokale byrådspolitiker, om han vil tage en tur ved grillen på lørdag.